تبلیغات
تنظیم خانواده در ادیان مختلف - ادامه2

امروز:

ادامه2

·        هنر پیشه محبوب نامزدتان میتوانید به طور کلی بفهمید که او چه تیپ جنسی دارد.از سویی در مراحل جدی قبل از ازدواج بعضی از سوالات بالا را میتوانید با حفظ رعابتهای گفتاری با او مطرح کنید وگرنه باید پس فردا در مطب مشاوره به این کار مبادرت بورزید.

·        خلاصه آنکه داشتن زندگی جنسی مناسب با نیازهای شما ، حق شماست و به بهانه تفاهم و ... از حق خود نگذرید زیرا از درون شما را فرسوده خواهد کرد و فراموش نکنید که  کارکرد اصلی ازدواج به ویژه در دوران قبل از فروکش توان جنسی ، مسائل جنسی است و این به این معنا نیست که مسائل مهمی چون صمیمیت و صفا مهم نیست بلکه بدین معناست که شما ازدواج کرده اید که تمابلات جنسی خود را باعشق و تعهد در اختیار یک نفر قرار دهید پس قرار اول یادتان نرود.زیر نقاب حیا ، از حق خود مگذرید .

آمیزش جنسی

آمیزش جنسی یا سکس و یا خفت و خیزبه عمل تولید مثلی‌ای گفته می‌شود که در آن اندام تناسلی جنس مذکر (در انسان و حیوانات رده بالای دیگر) وارد اندام تناسلی مؤنث شده، و در صورت موفقیت، سلول‌های اسپرم جنس مذکر را وارد بدن جنس مؤنث کرده و تخمک‌های جنس مؤنث را باردار می‌کند. این کار باعث تشکیل اندامگان جدیدی می‌شود. در برخی از مهره داران مانند ماهی، تخم‌ها در خارج از بدن ماهی پراکنده و بصورت خارجی باردار می‌شوند. در هنگام آمیزش جنسی در انسان به صورت موقت به دلیل تحریک سیستم عصبی اجسام غارِی پس از تحریک جنسی بطور ناگهانی مقدار زیادی خون شریانی وارد آرتریولهای متسع می‌شود. تا تمام سیستم سینوزوئیدی و اجسام غاری را باز کند و تعادل جدیدی در فشار برقرار نماید (نعوظ کامل آلت مردانه)؛ در همین زمان برای حفط نعوظ فقط مقادیر آستانه‌ای جریان خون وارد جسم غاری می‌شوند و آن را ترک می‌کنند. پر شدن رگهای فیستول مانند از خون از نظر ظاهری آلت مردانه موجب بزرگتر شدن آلت مردانه و سفت شدن بدنه آن می‌شود که نعوظ (شق کردن) نامیده می‌شود. این کار ورود آلت مرد در مهبل زن را تسهیل می‌کند. به اوج رسیدن و پایان آمیزش جنسی هر دو با خروج منی (حاوی اسپرم‌ها و مایع حاوی مواد غذایی، آب، نمک و متابولیت‌ها) درون کانال مهبلی زن (ارگاسم) پایان می‌پذیرد.

برای بسیاری از جوامع باستان و سنتی، روابط جنسی دارای معانی برجسته مذهبی بوده‌است. عموماً برای این موضوع از نمادگذاری‌ «حاصلخیزی یا باروری» استفاده می‌شده‌است. اینکه آیا قدیمی ترین جامعه ساکن کشاورز (که حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در ناحیه مدیترانه بوجود آمدند)، از ارتباط علت و معلولی بین «آمیزش جنسی» و «حامله شدن» آگاه بودند اختلاف نظر وجود دارد ولی به نظر می‌آید که آمیزش جنسی به عنوان بخشی از نظام باروری طبیعت نگریسته می‌شده زیرا تطبیقی بین زن و «زمین مزرعه»، بین مرد و «شخم»، و بین آمیزش جنسی و «عمل شخم زدن» در این فرهنگ‌ها دیده می‌شود. از اقوام گذشته داستانهای خلقت زیادی که صحبت از خلق کیهان بدلیل آمیزش جنسی موجودات نخستین و یا استمنا یک موجود نخستین می‌کنند، به دست رسیده‌است. همچنین رابطه جنسی بین خدایان و زنان انسان موضوعی است در فرهنگ‌های مختلف بسیار به چشم می‌خورد.

در نگاه‌های مذاهب و فرهنگ‌های مختلف به آمیزش جنسی چندگونگی دیده می‌شود. یک نحوه برخورد آن را «مثبت» و «طبیعی» قلمداد کرده و مراسم مذهبی خاصی نیز برای آن پیشنهاد می‌دهد، و یک نحوه برخورد دیگر نگاهی «منفی» نسبت به آمیزش جنسی دارد.

فلاسفه در شاخه‌ای از فلسفه به نام «فلسفه سکس» به بررسی آمیزش جنسی و موضوعات مربوط به آن از دیدگاه مفهومی، اخلاقی، متافیزیکی، و هنجاری می‌پردازند.

آمیزش جنسی (سپودن) در زبان عامیانه «کردن» و هم چنین «گاییدن» (از فعل «گادن» و اسم« گاد» که در زبان پهلوی در معنای رابطه جنسی به کار می‌رفته) نامیده می‌شود. «سکس» (Sex) برابر آن در زبانهای انگلیسی و فرانسه است که در زبان رسمی معمولا از آن استفاده می‌شود.

شاهدی که لغت نامه دهخدا (مدخل «گاییدن») بر معنای گاییدن آورده بیتی است که شعوری از ابوالمعالی نقل کرده:

زن گرفتن سود دارد لیک ذوق دل نبود

 

می‌کند دفع وطر گاییدنش دردسر است.

دهخدا در مدخل «گادن» بیت زیر را از سوزنی نقل می‌کند:

به داد و به گاد است میل تو لیکن

 

به دادن سواری به گادن پیاده.

از دیدگاه زیست شناسی

چرخه واکنشهای جنسی مرد و زن می‌تواند به چهار مرحله تقسیم شود: تحریک، پلاتو (مرحله برانگیختگی جنسی)، ارگاسم (اوج لذت جنسی) و مرحله آرامش.[۲] در مرحله تحریک بدن خود را با بالا بردن ضربان نبض و سفت کردن ماهیچه‌ها برای آمیزش آماده می‌کند. در مردان خون به سمت آلت مردانه روان شده که موجب بزرگتر شدن و سفت شدن آن می‌شود. در زنان دیواره‌های مهبل نمناک شده، بخش درونی مهبل پهن تر شده و کلیتوریس بزرگ می‌شود. در مرحله برانگیختگی جنسی تنفس شدید می‌شود و سخت شدن ماهیچه‌ها ادامه می‌یابد. غده‌های سر آلت مردانه متورم شده و تخم‌ها بزرگ می‌شوند. و در خانم‌ها مهبل خارجی خودش را جمع کرده و کلیتوریس منقبض می‌شود. در مرحله اوج لذت جنسی یا ارگاسم فشارهای عصبی-ماهیچه‌ای که در مراحل قبل جمع شده در چند ثانیه آزاد می‌شود. در زنان، مهبل شروع به انجام یک سری انقباضات منظم می‌کند و در مردان آلت مردنه نیز بصورت موزونی جمع شده که اسپرم‌ها و منی را دفع کند. نهایتاً در مرحله آرامش آلت مردانه به وضعیت قبلی باز می‌گردد و در زنان مهبل و بقیه اجزای دستگاه جنسی به حالت اولیه قبل از تحریک باز می‌گردند. مردان در طول این مدت قابلیت انجام آمیزش جنسی را از دست می‌دهند. این مرحله می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بینجامد. خانم‌ها چنین حالت بازگشتی را ندارند و می‌توانند در هر زمانی پس از مرحله آرامش مجدد تحریک شوند.

اساساً تمام نقاط بدن قابلیت تحریک جنسی را دارند اما برخی نقاط به دلیل تراکم رشته‌های عصبی مربوط به لذت جنسی به عنوان ارگان‌های جنسی شناخته می‌شوند. این نقاط در بدن زنان پراکنده تر و فراوان تر است و علاوه بر دستگاه تناسلی نوک پستانها، باسن و حتی لاله گوش، قوزک پا و یا گردن را در بر می‌گیرد. لب و دهان و مقعد نیز به دلیل پوست نازک خود می‌توانند حساسیت زیادی نسبت به تحریک جنسی داشته باشند.

در برخی حیوانات مانند گوسفند یا پرندگان مهاجر، نزدیکی جنسی تنها بشکل فصلی انجام می‌پذیرد. در فصل جفت گیری، هورمون‌هایی در جنس مذکر و مؤنث تولید شده که دستگاه‌های تناسلی آنها را برای آمیزش آماده می‌کند. در فصل‌های غیر باروری سطح هورمون‌ها آنقدر پایین می‌افتد که حیوانات قدرت بارور کردن را نداشته و میلی به انجام آمیزش جنسی نیز ندارند.

اختلال عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی (به انگلیسی: sexual dysfunction) به مشکلات مربوط به مراحل تحریک، پلاتو (مرحله برانگیختگی جنسی) و ارگاسم در چرخه واکنشهای جنسی گفته می‌شود. در ابتدای قرن بیستم پزشکانی مانند کرافت-ابینگ[۷] اختلال عملکرد جنسی را ناشی از استمنا در دوران کودکی، و فعالیت جنسی بیش از حد پس از بلوغ می‌دانستند و جهت معالجه آن ممانعت از استمنا در کودکان و کاهش فعالیت جنسی بالغین را پیشنهاد می‌کردند. دیدگاه دیگری که بعدها توسط فروید رواج یافت اختلالات جنسی را از عوارض حل نکردن عقده ادیپ می‌دید. این توضیح از اختلالات جنسی برای سالها غالب بود اگر چه روان‌درمانی‌ای که برای اختلالات پیشنهاد می‌کرد ناکارآمد بود. اولین روان‌پزشکانی که دیدگاه فروید را به چالش کشیدند رفتاردرمان‌گرانی مانند ژوزف ولپی بودند که تشویش و اضطراب را علت اصلی اختلال عملکرد جنسی می‌دانستند. این روان‌پزشکان جهت کاهش اضطراب از بیمار می‌خواستند که سلسله مراتبی از رفتار جنسی را در حالتی که در آرامش عمیق ماهیچه‌ای قرار دارد تصور کند. بیمار سپس همان رفتارها را همان وضعیت آرامش انجام می‌داد.

بیماریهای آمیزشی یا جنسی یا مقاربتی بیماری‌های گوناگونی هستند که از طریق انواع روش‌های آمیزش جنسی (آمیزش جنسی دهانی، مهبلی، مقعدی) انتقال پیدا می‌کنند مانند هپاتیت B، ایدز، سیفلیس، سوزاک، کلامیدیازیس، شانکروئید، تبخال، CMV، شپش عانه، کوندیلوما آکومیناتوم و... برخی از این بیماریها از روشهای غیر جنسی نیز منتقل می‌شوند مثلا از طریق انتقال خون، سوزن مشترک در معتادان به مواد مخدر تزریقی و یا در زایمان.

بیماریهای مقاربتی (STDs) یا منتقله از راه جنسی یا آمیزشی را بر اساس تظاهرات عمده اولیه (موضعی) می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

۱. زخمهای تناسلی مانند عفونت هرپس تناسلی (تبخال تناسلی)، سیفلیس، شانکروئید (آتشک)، لنفوگرانولوم ونروم، گرانولوم اینگوینال (به علت کلامیدیا)، کوندیلوما آکومیناتوم (زگیل تناسلی)

۲. اورتریت، سرویسیت و بیماریهای التهابی لگن مانند سوزاک (گنوره)، کلامیدیا تراکوماتیس، تریکوموناس واژینالیس و اوروپلاسما اورولیتیکوم
۳. واژینیت مانند کاندیدا آلبیکنس، تریکوموناس واژینالیس و گاردنلا واژینالیس

برخی از بیماریهای منتقله از راه جنسی مانند ایدز و هپاتیت تظاهرات موضعی خاصی ندارند؛ برخی از این بیماریها عامل غیرمیکروبی دارند مثلا قارچ تنیا کروریس یا حشره جرب (گال) و شپش عانه. البته عوامل غیرمیکروبی مانند شپش عانه و جرب هر چند ممکن است ناحیه تناسلی را درگیر سازند ولی چون از راه آمیزشی منتقل نمی‌شوند بلکه از راه تماس مستقیم پوست فرد آلوده با فرد سالم منتقل می‌شوند، بهتر است جزء بیماریهای منتقله جنسی محسوب نشوند.

به عنوان یک اصل کلی در درمان این بیماریها نیاز به درمان همزمان شریک جنسی وجود دارد و باز به عنوان یک اصل کلی این بیماریها در مادر مبتلا می‌توانند به جنین آسیب بزنند.

در فرهنگ‌ها و ادیان

مجسمه ونوس ویلندورف که به حدود بیست تا سی هزار سال قبل از میلاد در استرالیا باز می‌گردد، بر روی اعضا جنسی زن تأکید داشته و مجسمه را به نماد باروری تبدیل می‌کند.

برای بسیاری از جوامع باستان و سنتی، روابط جنسی دارای معانی برجسته مذهبی بوده‌است. نمادگذاری‌ای که عموماً برای این موضوع استفاده می‌شده، «حاصلخیزی یا باروری» بوده که در سطح انسان‌ها و یا در سطح کیهانی برگزیده می‌شده‌است. این نمادگذاری با مفاهیم خاص مذهبی مانند دوجنسی بودن خدایان و یا استقرار مجدد نهادهای اجتماعی، نظم اخلاقی و وضعیت زیبایی که پیش از خلقت جهان وجود داشته پیوند می‌خورد. اینکه آیا قدیمی ترین جامعه ساکن کشاورز (که حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در ناحیه مدیترانه بوجود آمدند)، از ارتباط علت و معلولی بین «آمیزش جنسی» و «حامله شدن» آگاه بودند اختلاف نظر وجود دارد ولی تطبیقی بین زن و «زمین مزرعه»، بین مرد و «شخم»، و بین آمیزش جنسی و «عمل شخم زدن» مکررا دیده می‌شود. بنابراین آمیزش جنسی به عنوان بخشی از نظام باروری طبیعت نگریسته می‌شد.

فرهنگ‌های مختلف از طریق مؤسسات اجتماعی و چهارچوب‌های هنجاری به موضوع میل جنسی پاسخ داده و آن را کنترل می‌کنند. این چهارچوب‌ها دیدگاه‌ها و ارزش‌های آن فرهنگ در مورد موضوعاتی مانند اهداف، عملکرد، ماهیت سکسوالیته را از طریق تأکید یا به حداقل رسانی جنبه‌های مختلف موضوع (مانند لذت، نزدیکی، تولید مثل، وظایف والدین، ساختارهای خانوادگی، اقتصادی و مراتب اجتماعی) بازتاب می‌دهند. به عنوان مثال در کشورهای غربی امروزی تأکید بیشتری روی شخص، آزادی، تساوی گرایی و ارضای شخصی شده که بازتاب دهنده دیدگاه‌های دوره فراروشنگری می‌باشد، در حالی که در برخی از کشورهای آسیایی تأکید روی هویت اجتمایی، سلسله مراتب اجتماعی، مسئولیت اجتماعی افراد و وابستگی‌های اجتماعی می‌باشد. البته در فرهنگ‌های مختلف نکات مشابهی هم به چشم می‌خورد: مثلاً تمامی فرهنگ‌ها بر تقسیم بندی انسان‌ها به زن و مرد، تولید ساختارهایی اجتماعی برای قانونمند کردن آمیزش جنسی، و ایجاد فضایی برای رشد فرزندان توافق دارند. به عقیده محقق هیتر لوی، همچنین از نکات مشترک دیگر این است که تمامی فرهنگ‌های که مکتوبات مفصلی از آنها برجای مانده مرتبه پایینتر به زنان در مقایسه با مردان واگزار کرده و زنان را تحت سلطه مردان قرار می‌دهند. بگفته هیتر لوی کنترل جنسی زنان توسط مردان بدلایل تولید مثلی یا اقتصادی، اجتماعی می‌باشد و اگر چه میزان آن از فرهنگ تا فرهنگ فرق می‌کند ولی حتی در فرهنگ غربی مدرن نیز به عنوان حقیقتی باقی مانده‌است.

در اکثر دوران تاریخ و ماقبل تاریخ به زمین نه تنها به عنوان یک دنیای زنده بلکه به عنوان یک موجود جنسی که با خودش از طرق اجزای مختلفش عشق بازی می‌کند، نگریسته می‌شد؛ که جذب شدن مرغ مگس‌خوار توسط گل‌های کوهستانی؛ شکافته شدن صخره‌ای سخت توسط آب روان نمونه‌هایی از آن به شمار می‌رفتند. رابطه جنسی متضادها را در یک جا جمع کرده و باعث می‌شود که یک کل یکپارچه را تشکیل دهند. بعقیده محقق هاردین این نحوه نگاه صمیمانه با طبیعت و با قوای جنسی فردی با گذشت زمان تغییر کرده چنانچه امروزه رابطه جنسی پر زرق و برق و تجاری و بیگانه تر نسبت به طبیعت شده‌است که دلایل آن قوت گرفتن مذاهبی در قرون وسطی بود که امیال جنسی را سرکوب می‌کردند؛ حرکت از جوامع کشاور به جوامع شهرنشین، و ظهور پدیده واقعیت مجازی


نوشته شده در : پنجشنبه 1 بهمن 1388  توسط : علی رضا فرجیان زاده.    نظرات() .

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر