تبلیغات
تنظیم خانواده در ادیان مختلف - ادامه4

امروز:

ادامه4

آمیزش جنسی با غیر مسلمانان

آیه ۲۲۱ از سوره بقره می‌گوید: «با زنان مشرک ازدواج [لا تَنکِحُوا] مکنید تا ایمان آورند و یک کنیز باایمان بهتر است از خانمی مشرک هر چند آن خانم مورد شگفت و خوشایندتان باشد». این آیه به طرق مختلف ممکن است خوانده شود زیرا نکاح هم به معنی ازدواج و هم آمیزش جنسی می‌باشد؛ بعلاوه برخی مشرکین را با یهودیان و مسیحیان هم مرتبط دانسته‌اند. بگفته یوهانان فریدمن این آیه برای مسلمانان مشکل ساز بوده: بر اساس دیدگاه غالب فقهای قدیمی مسلمانان نمی‌توانستند با کنیزان مشرک یا زرتشتی آمیزش داشته باشند. یوهانان فریدمن می‌گوید که فقها راه حل خلاقانه «اجبار به پذیرش اسلام» برای این مشکل پیشنهاد کردند، بدون اینکه به آنچه فریدمن تناقض آن با آیه ۲۵۶ سوره بقره («هیچ اکراهی در این دین نیست») می‌خواند توجه کنند. به عنوان مثال احمد ابن حنبل می‌گوید که زنانی مشرک و زرتشتی که به اسارت گرفته می‌شوند، باید مجبور به پذیرش اسلام شوند؛ اگر پذیرفتند آمیزش جنسی با آنها مجاز است؛ اگر نپذیرفتند فقط باید خدمتکاری کنند و آمیزش جنسی با آنها مجاز نیست. از طرف دیگر محمد ادریس شافعی در هنگام پرداختن به این موضوع صحبتی از اجبار برای پذیرش اسلام نمی‌کند.

مسیحیت

کلیسای اولیه درون دنیای یونانی-رومی رشد پیدا کرد. جریان فکری کلیسای اولیه در مورد آمیزش جنسی از این جهت تحت تأثیر ارزش‌ها و ساختارهای دنیای یونانی-رومی قرار گرفت که می‌بایست به دیدگاه‌های رایج آن زمان پاسخ دهد؛ این پاسخ می‌توانست از طریق پذیرش، یا رد کردن ارزش‌ها و نحوه نگاه‌های موجود در آن جامعه باشد. در دنیای یونانی-رومی ساختار طبقاتی اجتماعی شدیدی حاکم بود، و مردها تقریباً قدرت مطلقی بر زنان، فرزندها و برده‌ها داشتند؛ دیدگاه‌های فلسفی و مذهبی آن زمان ذات انسان را به بدن مادی (که شیطانی و معوج فرض می‌شد) و روح جاویدان غیرمادی (که پاک و ایده آل فرض می‌شد) تقسیم می‌کرد. رواقیون بر امتناع از لذات جسمی و امتناع از آمیزش جنسی تأکید داشتند. پدران کلیسای اولیه مانند ژروم، اریگن، ترتولیان و آگوستین ضمن تأیید خوبی ازدواج و تولیدمثل، بشدت از قدرت، شدت و لذت امیال و آمیزش جنسی ابراز نگرانی می‌کردند. آنها معتقد بودند که در هر فعالیت جنسی شهوت و در نتیجه گناه دخیل بوده، و به همین دلیل توصیه می‌کردند که از فعالیت جنسی تا جای ممکن (حتی برای افراد متأهل) اجتناب شود. باکرگی، اجتناب از ازدواج و پاکدامنی پس از ازدواج تشویق می‌شد.

رهبران اصلاحات پروتستانی دیدگاه‌ سنتی مسیحیت در مورد «امتناع اجباری کشیش‌ها از ازدواج» را رد کرده، و ازدواج و آمیزش جسنی را هدیه خدا که باید از آن لذت برد تعریف کردند. رهبران اصلاحات همچنین دیدگاه سنتی که لذت آمیزش جنسی را ذاتاً چیز بدی می‌دید را رد کرده اگر چه به خطراتی که این نیرو می‌تواند داشته باشد اذعان داشتند.

امروزه اختلاف نظراتی در مورد نحوه تفسیر کتاب مقدس در مورد مسائل جنسی در دنیای مدرن وجود دارد. برخی از مسیحیان معتقدند که گفته‌ها و دستورالعمل‌های کتاب مقدس مطلق و جهانی بوده؛ برخی معتقدند که گفته‌ها و دستورالعمل‌های کتاب مقدس هیچ ربطی به مسائل و فهم مدرن مسائل جنسی ندارد؛ و گروهی دیدگاهی مابین این دو دارند و معتقدند که کتاب مقدس به مسائل سکس در قالب یک فرهنگ خاص پاسخ داده، و پس از فهم مناسب آن فرهنگ و یافتن اصول کلی‌تری که دستورالعمل‌ها در جهت برقراری آن حرکت می‌کردند، می‌توان بشکل انعطاف پذیری آن اصول کلی را به فرهنگ حال حاضر اعمال کرد.

یهودیت

یهودیت بر خلاف مسیحیت و همانند اسلام، امتناع از آمیزش جنسی را ارزش بحساب نمی‌آورد. قانون خاخامی ازدواج و تولیدمثل را برای تمامی مردان لازم دانسته و حقوق ازدواجی‌ای به زنان می‌دهد. تنخ در جاهای متعددی راجع به تولیدمثل و موضوعات مربوطه به آن صحبت می‌کند. به عنوان مثال در کتاب پیدایش فصل یک، آیات ۲۸-۲۹ اینگونه بیان می‌کند:

پس خدا انسان را شبیه خود آفرید. او انسان را زن و مرد خلق کرد و ایشان را برکت داده، فرمود: «بارور و زیاد شوید، زمین را پُر سازید، بر آن تسلط یابید، و بر ماهیان دریا و پرندگان آسمان و همه حیوانات فرمانروایی آنید.»

تنخ همچنین مرز بین آمیزش جنسی مشروع و غیرمشروع را مشخص کرده و ازدواج با محارم، زنا، همجنسگرایی مرد، آمیزش با حیوانات و آمیزش با زنی که در عادت ماهانه است را ممنوع می‌کند. محققی بنام دیوید بیال معتقد است که انگیزه برخی از این قوانین جلوگیری در اختلال در تولید مثل و یا از بین بردن خطوط شجره نامه‌ای است. برخی از پیامبران در تنخ بت پرستی را بصورت استعاره‌ای «زنا علیه خدا» در نظر گرفته‌اند (کتاب هوشع ۱-۲، کتاب حزقیال ۱۶).  داشتن آمیزش جنسی در روز شنبه ممنوع است.[۲۶] در سنت یهودی ضوابط خاصی برای رابطه جنسی در نظر گرفته شده: به عنوان مثال آمیزش باید با متانت و افتادگی باشد، و در تاریکی انجام شود در حالی که مرد بر روی زن است. اگر زن علاقه به آمیزش ندارد، یا اینکه خیلی مشتاق است نباید رابطه برقرار شود؛ البته در عین حال مرد باید نیاز جنسی زن را در نظر داشته باشد و اجازه محروم کردن زن از آمیزش را ندارد. بر اساس قوانین عهد عتیق تجاوز جنسی به زنی که ازدواج کرده مجازات مرگ دارد، تجاوز جنسی به زنی که مجرد است پرداخت پنجاه «شکل»(واحد پول) (به پدر دختر) و ازدواج دختر با فرد تجاوز کننده.

در دوره متأخر دنیای باستان خاخام‌ها محرک‌های جنسی را مشکل ساز دانسته و آن را «سیرت شیطانی» (به عبری: יצר הרע) نامیدند. دیوید بیال معتقد است که ممکن است این مفهوم تحت تأثیر فرهنگ یونانی آن زمان شکل گرفته باشد. البته خاخام‌ها معتقد بودند که در صورتی که این سیرت شیطانی هدایت صحیح بیابد در واقع منشأ ازدواج، ساختن خانه، بدنیا آوردن فرزند و خیرهای زیادی می‌باشد. خاخام‌ها تولیدمثل را برای تمامی مردان (و نه زنان) واجب کردند. دیوید بیال معتقد است ممکن است این دستور فقط برای مردان صادر شده باشد تا به مقابله با امتناع از ازدواج آن گروه از نخبگان خاخام‌ها بپردازد که ترجیح می‌دادند در خانه مانده و تمام وقت خود را به مطالعه بپردازند.

در دوران قرون وسطی، فلاسفه یهودی به سمت بی ارزش خواندن دنیای مادی و ارزش «روح» مقابل «جسم» متمایل شده بود و به عنوان مثال موسی بن میمون معتقد بود که آمیزش جنسی فقط باید برای تولیدمثل انجام شود و لذتی که به شخص به هنگام آمیزش می‌رسد را باید به حداقل رساند. استدلال موسی بن میمون این بود که ختنه بدین دلیل وضع شده که تمایل جنسی را هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی کاهش دهد. به عقیده دیوید بیال این فلاسفه قرون وسطی تحت تاثیر دیدگاه‌های سیستم‌ فلسفی‌ ارسطو و فلسفه افلاطونی نوین قرار داشته‌اند.

متصوفین یهودی قرون وسطی هم مانند فلاسفه حس دوگانه‌ای نسبت به آمیزش جنسی داشتند. اما تفاوت آنها این بود که معتقد بودند نحوه صحیح آمیزش بین زن و مرد باعث می‌شود که تجلیات الاهی‌ای که در این دو قرار داده شده بروز پیدا کرده و باعث وحدت آنها شود. این نحوه صحیح آمیزش تنها در سایه پایبندی کامل به قوانینی که خداوند وضع کرده بدست می‌آید و در هنگام آمیزش تمامی افکار انسان باید به سمت خدا رفته و از لذات بدنی دور شود. به همین دلیل کتاب‌ معروف متصوفین یهودی مانند زوهر و همچنین اسحاق لوریا از تصاویر قوی جنسی استفاده می‌کردند. البته زوهر حتی کوچکترین تخلف جنسی مانند «انزال در حال خواب» را گناهی بزرگی می‌دید. داستان‌هایی از خاخام‌های هسیتیک قرن هجدهم میلادی نقل شده که حتی از آمیزش جنسی درون ازدواج نیز امتناع می‌کردند.

غالب یهودیان در قرون وسطی آمیزش جنسی بین شوهر و همسر را اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از آمیزش‌های نامشروع و یا تخیلات جنسی می‌دیدند. همچنین در زمان‌هایی در فرهنگ عامه مردم یهودی قرون وسطی آداب جنسی‌ای بوجود آمد که با قانون خاخامی سازگاری نداشته‌است.

در دنیای معاصر

در آمریکا و اروپای معاصر

بر اساس برخی نظر سنجی‌ها در آمریکا ۷۲ درصد دانش آموزان سال‌های آخر دبیرستان آمیزش جنسی داشته‌اند. حداقل نیمی از کسانی که برای انعقاد ازدواج به روحانیون مسیحی مراجعه می‌کنند در حال داشتن آمیزش جنسی بوده‌اند. بر اساس نظرسنجی‌های منتهی به سال ۲۰۰۵، در نروژ تعداد جفت‌هایی که بدون انجام ازدواج با هم زندگی می‌کنند ۶۴٪ رشد داشته‌است. در غرب بشکل فزاینده‌ای شاهد افزایش تعداد بیوه‌ها و مردان همسر مرده‌ای هستیم که بدون عقد ازدواج و فقط برای معاشرت و نزدیکی با هم رابطه جنسی دارند. این افراد به دلایل مختلف شخصی و اقتصادی ازدواج را غیرعملی می‌یابند. بطور متوسط در غرب از هر سه ازدواج یکی به طلاق می‌انجامد و از هر سه ازدواجی یکی ازدواج مجدد است. کلیسا در پاسخ به این پدیده و همچنین در پاسخ به همجنسگرایی چند دسته شده و مناظرات شدیدی در میان آنها در جریان است. برخی کلیساها ازدواج همجنسگرایان و حتی کشیش شدن آنها را برسمیت شناخته‌اند و برخی علیه آنها فعالیت می‌کنند. برخی از محافظه کاران که با ازدواج همجنسگرایان مخالفند با شکلی از «پیمان همبستگی مدنی» که حقوق مدنی همجنسگرایان را تضمین کند موافقند. اما دیگر محافظه کاران چنین پیمان‌هایی را خطرناک می‌دانند چون ممکن است که برخی از زوج‌های غیرهمجنسگرا هم جهت فرار از مسئولیت‌های ازدواج به آنها روی بیاورند. از سوی دیگر فمینیست‌ها در غرب برای برابری کامل جنسی زنان و مردان در حال مبارزه هستند و نقش جنسی سنتی زنان و مردان را ساختاری اجتماعی و نه ذاتی می‌دانند، و به آشکارسازی «استثمار و ظلم به زنان» می‌پردازند. علیرغم سالها تلاش برای دوباره سازی ساختارهای اجتماعی، دیدگاه‌های فمینیست‌ها برای برخی افراد سنتی غربی، هم مردان و هم زنان، گیج کننده و مضطرب کننده بوده‌است.

بعقیده مایکل رز، در فرهنگ اروپای غربی اعتقادی مبنی بر اینکه انجام آمیزش جنسی عواقب بدی دارد، وجود دارد. او به عنوان مثال به فیلم‌های وحشتناک غربی اشاره می‌کند که در این فیلم‌ها معمولًا دخترانی که زودتر از بقیه رابطه جنسی دارند زودتر می‌میرند، و کسانی که باکره هستند برخلاف بقیه قطعه قطعه نمی‌شوند. همچنین در سنت مسیحی امتناع از آمیزش جنسی مثبت به حساب می‌آمد و به طور خاص کشیشان کاتولیک از داشتن روابط جنسی منع شده‌اند اگر چه در عمل مواردی عدم اطاعت از این دستورات گزارش شده‌است.

در ایران معاصر

اغلب زنان در ایران از آمیزش قبل از ازدواج امتناع می‌کنند تا از آن به عنوان ابزاری برای واداشتن طرف مقابل به پیشنهاد ازدواج استفاده کنند. اما در بین آن دسته از جوانان ایرانی ساکن شهرها که به طبقه اجتماعی متوسط و یا بالا تعلق دارند، آمیزش جنسی قبل از ازدواج بسیار رایج است. در یک مطالعه تحقیقاتی که در آن از ۵۰ زن از تهران، مشهد و شیراز مصاحبه می‌شد، ۷۵ درصد بیان کردند که به گونه‌ای از عمل جنسی با جنس مخالف قبل از ازدواج دست زده‌اند. از میان این افراد، کسانی که نمی‌خواستند بکارت خود را از دست بدهند به آمیزش مقعدی، دهانی و غیره دست زده بودند. تنها حدود نیمی از افراد مورد مطالعه آمیزش فرجی داشتند. از میان آنها دو نفر بوسیله جراحی بکارت خود را بازسازی کرده بودند، و پنج نفر بیش از یک بار سقط جنین انجام داده بودند. بدلیل وجود تابوهای اجتماعی برای این زنان یافتن منابعی برای جلوگیری یا کم کردن احتمال آبستن شدن و یا کاهش خطرات بهداشتی آمیزش سخت می‌باشد.

آمیزش جنسی پس از ازدواج نه تنها مجاز، بلکه اجباری است (به این معنی که اگر مرد یا زن از انجام آن امتناع کند، می‌تواند زمینه را برای طلاق فراهم آورد). در ایران زن فقط حق آمیزش با شوهر را دارد، ولی مرد می‌تواند با حداکثر چهار همسر دائم و ۹۹ صیغه آمیزش کند. گاهی اوقات زنان از آمیزش جنسی به عنوان ابزاری برای خریدن آنچه دوست دارند، و یا گرفتن اجازه برای انجام کارهایی که دوست دارند استفاده می‌کنند. به عنوان مثال زنی اینگونه نقل می‌کند: «چون من می‌خواهم با دوستان (خانمم) شب پنجشنبه را بیرون بروم، امشب خودم را به همسرم می‌دهم که به من اجازه بیرون رفتن را بدهد، و شاید اگر خیلی خوب کارم را انجام دهم به من پول هم می‌دهد که یک کیف جدید هم بخرم.»

کلاس‌های آموزش جنسی در ایران

ایران سرمایه گذاری زیادی در زمینه ارائه کلاس‌های آموزش جنسی کرده‌است چنانچه در سال ۲۰۰۲ میلادی تعداد زیادی مقاله در نشریات غربی منبی بر اینکه ایران از آمریکا در زمینه آموزش جنسی پیشرفته تر است بچاپ رسید. محققی با نام مستعار پروانه هوشمند بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ میلادی انجام داده به تفاوت‌هایی در تعریف «آموزش‌های جنسی» در ایران با تعریف آن در آمریکا، نحوه انتقال اطلاعات جنسی در ایران، مشکلاتی که در انتشار اطلاعات وجود دارد و آنچه بعقیده او جوانان نمی‌دانند ولی شاید باید بدانند می‌پردازد.

تعریف اتخاذ شده در ایران از آموزش جنسی تعلیم دادن در مورد حیض، بلوغ، باکره گی، تولیدمثل و اهمیت نداشتن آمیزش جنسی قبل از ازدواج است. اما بعقیده این پژوهشگر مباحثی که خیلی از جوانان دوست دارند بدانند و توجه کمتری به آنها در این برنامه‌های آموزشی می‌شود بیماری‌های انتقال یافته از آمیزش جنسی، روش‌های جلوگیری از باردار شدن، هویت جنسی آنها، و مبانی ارتباط رفتاری بین مردان و زنان می‌باشد.

به عقیده پروانه هوشمند، اکثر فعالان آموزش جنسی در ایران اطمینان بیش از حد نسبت به سیستم آموزشی خود دارند. بعقیده این محقق مشکل اصلی این است که اکثر این فعالان درباره جوانان صحبت می‌کنند، ولی کمتر کسی با جوانان صحبت می‌کند. مطالعات ایشان نشان می‌دهد که ۸۰ درصد کسانی که مورد مصاحبه قرار گرفتند نمی‌توانستند حتی یکی از امراض جنسی را نام ببرند. همه آنها HIV را با نام ایدز که در واقع نوع پیشرفته HIV است می‌شناختند ولی


نوشته شده در : پنجشنبه 1 بهمن 1388  توسط : علی رضا فرجیان زاده.    نظرات() .

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر