تبلیغات
تنظیم خانواده در ادیان مختلف - ادامه5

امروز:

ادامه5

هیچکدام آنها قادر نبودند که دقیقاً بگویند چگونه HIV انتقال می‌یابد، یا مراحلی که برای پیشگیری از انتقال از آن باید انجام داد چیست. زنان جوان بصورت خاص در مورد نحوه برنامه ریزی خانواده از چیزی بجز قرص و استفاده از کاندم آگاهی نداشتند و در مورد سطح محافظتی که روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری فراهم می‌کنند اطلاعات دقیقی نداشتند. تقریباً تمامی کسانی مورد مصاحبه قرار گرفتند اشتیاق داشتند که اطلاعات بیشتری راجع به سکسوالیته خود بدست آورند؛ هویت جنسی، نیازها و امیال خود را مورد سؤال قرار دهند، و از روش‌های دیگر کنترل جمعیت آگاهی یابند.

روش اصلی انتقال اطلاعات جنسی ای که خیلی از جوانان مشتاق شنیدن آن هستند صحبت‌های شخصی است. شصت درصد افراد گفتند که اولین اطلاعات خود راجع به آمیزش جنسی را «از طریق یک دوست» آموخته‌اند. بقیه به اینترنت، تلویزیون‌های ماهواره‌ای غربی، موسیقی، و تا حد کمتری والدین اشاره کردند. اکثر افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند در پاسخ به اینکه بهترین راه انتقال اطلاعات چیست، پاسخ دادند که یک کتابچه کوچک، و یا یک سایت اینترنتی که توسط حکومت فیلتر نشود. برخی گفتند که اگر مشاورانی اینترنتی نیز فراهم شود مفید خواهد بود زیرا استفاده از خطوط تلفنی که در حال حاضر برای این کار تهیه شده خیلی خجالت آور است. آنها همچنین گفتند که اگر مشاوران از بین خود جوانان باشند برای آنها خیلی بهتر خواهد بود. چون اغلب اینگونه کلاس‌ها توسط زنان چادری مسن تر از آنها ارائه می‌شوند و برای گروهی از جوانان ارتباط با این زنان چادری سخت می‌باشد زیرا احساس می‌کنند که این افراد آنها را مورد قضاوت قرار می‌دهند یا اینکه نمی‌توانند آنقدر به آنها اعتماد بکنند که با آنها راحت باشند.

در هندوستان معاصر

بیشتر مطالعات موجود در مورد رفتار جنسی در هند به نواحی شهرنشین مربوط می‌شود و اطلاعات کمتری از رفتار جنسی روستانشینان هند (که ۷۰ درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند) وجود دارد. بصورت سنتی آمیزش جنسی قبل از ازدواج مردان و زنان بشدت تقبیح میشده‌است. همچنین جامعه هند بصورت سنتی بر ازدواج زودهنگام زنان تأکید می‌کرده زیرا جنسیت زنانه را نیرومند و دارای توانایی‌های سرکشانه و خطرناک می‌دیده‌است.

قشر کم درآمد

مطالعه‌ای که از قشر کم درآمد هندیان بمبئی (اعم از مسلمان و هندو) انجام شده نشان می‌دهد که خیلی از این زنان در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که آمیزش جنسی را کثیف و گناه آلود می‌دیده‌اند و به آنها راجع به مسائل جنسی اطلاعات داده نمی‌شده‌ است. بسیاری از این زنان کم درآمد آمیزش جنسی اول خود را ناگوار و خجالت آور (بدلیل نبود حریم خصوصی) یافته، و می‌گفتند که لذت جنسی بتدریج بوجود می‌آید. خیلی از این زنان معتقد بودند که لزوم کار بیرون، مادری و خانه داری تأثیر منفی بر لذت بردنشان در هنگام آمیزش دارد. همچنین به زنان آموزش داده شده بود که باید نیازهای جنسی شوهرشان را بر آورده کنند. این زنان برای اجتناب از آمیزش از روش‌های مختلف بهره می‌جستند: آوردن کودکان به تخت خوابشان، بهانه شیر دادن به کودکان، مریضی، در حیض بودن، و همچنین مقاومت کردن فیزیکی از پیشروی جنسی شوهر. زنان ضعف خود و ترس از اینکه شوهرانشان آنها را ترک کنند را بیان می‌کردند. این زنان بهترین راه مقابله با باردار نشدن را عدم آمیزش جنسی تصور می‌کردند. مطالعه دیگر نشان می‌دهد که زنان از اینکه درباره نیاز به آمیزش یا موقعیت خاصی هنگام آمیزش را پیشنهاد کنند، امتناع می‌ورزیدند زیرا این تصور در آنها وجود داشت که ممکن است شوهرانشان این را ناشی از دانش و تجربیات از طریق رابطه جنسی خارج از ازدواج در نظر بگیرند. البته زنان جهت ارضای نیازهای جنسی شان از روش‌های غیرکلامی مختلفی بهره می‌بردند. برخی از این روش‌ها پختن غذای مورد علاقه شوهر، خواباندن زود بچه‌ها، بوسیدن، نوازش کردن بودند.

مطالعات آماری

تا پیش از سال ۱۹۶۰، جامعه آمریکا بصورت کلی آمیزش جنسی پیش از ازدواج را نمی‌پذیرفت. اما از آن هنگام تصور کلی جامعه آمریکا تغییر کرده‌است. همین موضوع انجام تحقیقات آماری در مورد آمیزش قبل از ازدواج را فراهم تر ساخته‌است. محققین علوم اجتماعی همچنین سعی در پاسخ به این سؤال داشته‌اند که این تغییر در جامعه آمریکا چه تأثیراتی در معنا، ماهیت و عملکرد ازدواج داشته‌است. مطالعات متعددی زیاد شدن شانس فروپاشی در ازدواج را با آمیزش جنسی پیش از ازدواج مرتبط دانسته‌اند چنانچه برخی مطالعات زیاد شدن شانس طلاق را تا پنجاه درصد تخمین زده‌اند. یک مطالعه آماری به این نتیجه رسیده‌است که عامل موثر «داشتن رابطه جنسی داشتن یک زن با مردان مختلف قبل از ازدواج» است، و داشتن «رابطه جنسی یک زن تنها با شوهر آینده اش» عامل موثری در میزان نرخ طلاق به حساب نمی‌آید.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که آمیزش جنسی بار اول تجربه برجسته‌ای در زندگی فرد است، و تعهد افراد را نسبت به شریک جنسی شان را افزایش می‌دهد. همچنین اگر اولین آمیزش پس از اینکه دو فرد به درجه تعهد بالاتری نسبت به هم رسیده‌اند اتفاق بیفتاد، باعث افزایش عشق و نزدیکی بین دو فرد می‌شود و امکان ازدواج آنها را افزایش می‌دهد.

تحلیل‌های آماری در آمریکا نشان می‌دهند که وقوع و تکرر آمیزش جنسی درون ازدواج در طول زندگی کاهش می‌یابد. مهمترین عاملی که عموماً به آن اشاره می‌شود افزایش سن است که انگیزه و توانایی مردان و در زنان سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد. همچنین افزایش سن میزان بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین تأثیرات روانی بر فرد می‌گذارد که خود بر کاهش تکرر آمیزش تأثیر می‌گذارد. ولی این عامل نمی‌تواند کاهش میزان آمیزش در مدت زمان کمی پس از ازدواج را توجیح کند. توضیح دیگری که برای کاهش آمیزش داده می‌شود از بین رفتن هیجان اولیه، در دسترس بودن شریک جنسی، و قابل پیشبینی شدن رفتار جنسی فرد مقابل می‌باشد. اما این دیدگاه نمی‌تواند کم شدن تدریجی آمیزش پس از کسب شناخت جنسی را توجیح کند. از جمله دلایل دیگری که در افت تکرر آمیزش ذکر می‌شود افزایش مشغولیت یکی از زوجین است که شامل کار خارج و رسیدگی به امور کودکان می‌باشد. همچنین هنگام سه ماهه آخر حاملگی میزان آمیزش کاهش می‌یابد. تولد نوزاد هم رابطه زن و شوهر را شدیداً تغییر می‌دهد و توجه آنها را از یکدیگر به سمت نوزاد و فرزندان کوچک برده که این خود باعث خستگی آنها و کاهش زمانی می‌شود که با هم هستند. در نتیجه موقعیت‌هایی که آمیزش جنسی دارند نیز کاهش می‌یابد. عامل مهم دیگر میزان رضایت زن و شوهر از ازدواج آنها است: زن و شوهر که از ازدواجشان راضی هستند بیشتر با هم آمیزش جنسی خواهند داشت. عوامل اجتماعی مانند کاتولیک بودن و یا زندگی در مناطق روستایی در برخی مطالعات بر کاهش میزان آمیزش موثر شناخته شده‌اند ولی مطالعات دیگر چنین تغییری را گزارش نمی‌کنند. یک مطالعه آماری بر اساس داده‌های آمریکا در سال ۱۹۸۸ به این نتیجه رسیده‌است که زوج‌هایی که قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته‌اند، در مقایسه با آنهایی که این تجربه را نداشته‌اند در کوتاه مدت با تکرر بیشتری آمیزش جنسی انجام می‌دهند؛ اما تأثیرات بلند مدت آن مشخص نمی‌باشد.

ازدواج بدون آمیزش جنسی

ازدواج بدون آمیزش جنسی موضوع رایج در برخی کشورها می‌باشد. تخمین زده می‌شود که در آمریکا در ۲۰ میلیون خانواده رابطه جنسی به میزان بسیار کم وجود دارد. براساس تخمین سازمان جهانی بهداشت در ژاپن حدود یک چهارم شرکای جنسی بایکدیگر در طول سال رابطه جنسی ندارند بر اساس آمار شرکت‌های تولید کننده کاندوم در ژاپن، متوسط تعداد آمیزش جنسی زوج‌های ژاپنی ۴۵ مرتبه در طول سال می‌باشد درحالی که متوسط جهانی آن ۱۰۳ بار در طول سال می‌باشد. این موضوع باعث تأثیر بازار یک میلیارد دلاری فروش فیلم‌های پورنو در ژاپن و افزایش فیلم‌های پورنو سالمندان شده‌است.

دیدگاه فلسفی

فلسفه سکس که به بررسی فلسفی آمیزش جنسی و موضوعات مربوطه می‌پردازد به فلسفه مفهومی سکسوالیته، فلسفه متافیزیکی سکسوالیته و فلسفه هنجاری سکسوالیته تقسیم بندی می‌شود.

فلسفه مفهومی سکس به موضوعات «میل جنسی»، «فعالیت جنسی» و «لذت جنسی» می‌پردازد. چه چیزی باعث بوجود آمدن احساسات جنسی می‌شود؟ درگیر شدن ارگان‌های جنسی لزومی ندارد زیرا بخش‌های دیگر بدن نیز می‌توانند لذت جنسی بدهند. یک عمل جنسی دقیقاً چه چیزی است؟ لمس بازو یک شخص ممکن است رفتاری دوستانه، تجاوز، و یا فعالیتی مربوط به آمیزش جنسی باشد؛ و خواص فیزیکی به تنهایی امکان‌ها را از هم تمیز نمی‌دهد. ارتباط مفهومی بین لذت جنسی و فعالیت جنسی چیست؟ به‌نظر می‌آید که نه «قصد ایجاد لذت جنسی» و نه «خود تجربه لذت جنسی» ملزوماتی برای اینکه ماهیت یک عمل را جنسی در نظر بگیریم نیستند. بجز سؤالات مفهومی در مورد اینکه «چه چیزی یک عمل را جنسی می‌کند»، سؤال دیگر این است که چگونه اعمال خاص جنسی را تعریف کنیم؟ مثلاً چه نوعی از آمیزش جنسی «تجاوز» محسوب می‌شود؟ از نظر مفهومی آیا تفاوتی بین «مجبور کردن یک نفر با نیروی فیزیکی به آمیزش جنسی» و یا «پول دادن به شخص برای انجام آمیزش جنسی» هست؟ و اگر هست این تفاوت‌های مفهومی دقیقاً چه هستند؟

فلسفه متافیزیکی

این شاخه از فلسفه مسائل مربوط به آمیزش جنسی را از دیدگاه هستی‌شناسی و شناخت‌شناسی مورد بحث قرار می‌دهد: جایگاه سکس در ذات انسان چیست؟ روابط بین سکسوالیته، احساسات، و ادراک چیست؟ معنی سکسوالیته برای یک شخص، یک گونه، و یا کل کیهان چیست؟ آمیزش جنسی درباره چیست؟ این دیدگاه که میل جنسی غریزه‌ای هدایت شده توسط هرمون‌ها است که توسط یک خدا و یا بوسیله طبیعت در ما قرار داده شده تا در خدمت بقای گونه‌ها باشد، با دیدگاه دیگر که آمیزش جنسی جنبه روحانی بسیار برجسته‌ای داشته باشد، لزوماً متناقض نیست. اما دیدگاه دیگر این است که آمیزش جنسی تفاوت چندانی با خوردن، نفس کشیدن، و ادرار کردن ندارد؛ اما شاید (علاوه بر این) رفتار جنسی تا حدی مشخص کننده شخصیت اخلاقی شخص نیز باشد.

فلسفه هنجاری سکسوالیته به بررسی سؤالاتی در مورد اخلاقیات جنسی می‌پردازد. در چه شرایطی انجام آمیزش جنسی، فعالیت جنسی، و یا تجربه لذت جنسی از نظر اخلاقی مجاز است؟ انجام آن با چه کسی مجاز است؟ با چه بخش‌هایی از بدن؟ به چه مدت؟ این شاخه از فلسفه همچنین به سؤالات حقوقی، اجتماعی و سیاسی مربوطه نیز می‌پردازد. آیا جامعه باید مردمش را به سمت ازدواج، خانواده و دور شدن از همجنس گرایی سوق دهد؟ آیا قوانینی در ممنوعیت فاحشگی و همجنس گرایی باید وضع شود؟ این سؤالات جنبه اخلاقی دارند. اما این شاخه فلسفه به سؤالات غیر مرتبط به اخلاق نیز می‌پردازد: آمیزش جنسی خوب چیست؟ آمیزش جنسی خوب تأثیری در زندگی خوب دارد؟


منابع

1-    عبدالرحیم اسدالهی، بررسی کارکردهای کنش جنسی در روابط متقابل زناشویی همسران

2-    علی طایفی، نگرش ایرانیان ایران و امریکا به روابط جنسی پیش از ازدواج

3-    علی طایفی، کام ایرانی، آمیزش جنسی!

4-     ترجمه مبانی طب داخلی سیسیل، ویرایش ششم ۲۰۰۴، انتشارات تیمورزاده، فصل ۱۰۶

5-       Friedmann, Yohanan. Tolerance and coercion in Islam: interfaith relations in the Muslim tradition. Cambridge University Press,

Burgess-Jackson, Kei. A most detestable crime: new philosophical essays on rape. Oxford University Press, 2006


نوشته شده در : پنجشنبه 1 بهمن 1388  توسط : علی رضا فرجیان زاده.    نظرات() .

سه شنبه 16 مهر 1392 05:44 ب.ظ
دست شما درد نكنه بسیار مفید بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر